Kallavesj’-messut tarjoavat tietoa puuveneen rakentamisesta ja avomeripurjehduksesta
Kuopio-hallissa 31.3.–2.4.2023 järjestettävä veneilyn, matkailun ja vapaa-ajan erikoistapahtuma tarjoaa mielenkiintoisia kokemusasiantuntijoiden luentoja valtameripurjehduksen vaatimuksista puuveneen veistämisen saloihin.
Intohimoinen purjehtija Pekka Granroth kertoo, että hänen ja Ari Pietiläisen perjantaisen Kallavesj’-messuluennon ”Minustako valtameripurjehtija?” tarkoitus on antaa omakohtainen, realistinen kuva haaveesta purjehtia valtamerillä. Pekka ja Ari tulevat kuvin ja videoin kertomaan, millaista vene-elämä valtamerillä on.
– Valtameren ylitys on kokemuksen lisäksi suoritus, joka vaatii henkistä kanttia, kohtuullista fysiikkaa ja olosuhteiden hyväksymistä.
Jo lapsena purjehtimisen aloittaneen Granrothin oma haave valtameripurjehduksesta toteutui vasta myöhemmin aikuisiällä. Omakohtaisella kokemuksella hän kertoo, että haavekuvat ja todellisuus eivät välttämättä aina kohtaa. Granroth neuvookin kiinnostuneita kartuttamaan purjehduskokemusta pikkuhiljaa vaikkapa ensin Saimaan selillä ja sitten Itämerellä.
Messuvieraat pääsevät tutustumaan pienen vesillä liikkuvan kodin olosuhteisiin ja mittasuhteisiin Granrothin neljän hengen Kuutti-nimisessä perhepurjeveneessä, jolla hän on vuosikausia purjehtinut Saimaalla ja Suomenlahdella.
Puuveneet ovat kuin taideteoksia, jotka kestävät käyttöä vuosikymmenestä toiseen
Kuopio-hallissa on näytillä kolme Kuopion Venevaja ja Verstas ry:n Kari Sutisen ja Esko Mattssonin rakentamaa puuvenettä. Jokaisena messupäivänä auditoriossa on mahdollisuus kuulla tarkemmin rakennusprojektin kulusta kahden puuvenemiehen erilaisista lähtökohdista.
Veneenrakennuksen opettaja Mattsson toi teoriapohjan yhteiseen projektiin, Sutinen puolestaan vuosien käytännönkokemuksen isältään verenperintönä saamastaan veneenveistosta. Yhdessä he rakensivat ensin Karin isän 60-luvulla tekemän veneen vanhan valokuvan perusteella ja seuraavaksi Eskon itse suunnitteleman, ensimmäisen omatekoisen Keitele-veneen.
– Yhteinen projektimme on ollut mukava ja opettavainen. Olen äärimmäisen kiinnostunut työmenetelmien ja muotojen kehittämisestä. Odotan ensi kesää, että pääsen kunnolla testaamaan, voisiko Keiteleen piirustusta vielä parantaa, Esko kertoo.
Pehmeästi liukuva puuvene on sekä kaunis että käytännöllinen, erinomainen kalaveneenä. Kuin taideteos, kuten messuilla esillä olevasta, Karin rakentamasta Leena-soutuveneestä on kuultu sanottavan.
– Itse asiassa veneenveistoa ja taidetta yhdistävät monet tekijät. Vene tarjoaa käyttötarkoituksensa lisäksi esteettisen elämyksen.
Toisin kuin monesti luullaan, puuvene kestää hoidettuna vuosikymmeniä.
– Säännöllinen pesu, säilytys auringonvalolta suojassa ja pintakorjaukset muutaman vuoden välein riittävät, Kari kertoo.
Sekä Kari että Esko toivovat veneentekoperinteen jatkuvan Kuopiossa ja ovat valmiit jakamaan kokemuksiaan muille veneenveistosta kiinnostuneille.
– Yhteen kokoava taho vielä puuttuu.
Sähkömoottorilla varustetut puuveneet paikallisena käsityönä
Messuvieraat pääsevät tutustumaan paikallisena käsityönä valmistuneeseen, täyssähköiseen Elwood Boatsin lippulaivaan, Elwood 950e MC -matkaveneeseen. Kuopiolainen yritys valmistaa tilauksesta täyssähköisiä puuveneitä mallistonsa 5,5-metrisestä päiväpurresta 9,5-metriseen kaksikajuuttaiseen matkaveneeseen.
– Elwoodilla veneily on verrattavissa purjehdukseen, koska sillä voi taittaa rauhallisella vauhdilla samanlaisia päivämatkoja kuin saman kokoluokan purjeveneellä optimaalisella purjehduskelillä. Päivällä nautitaan matkanteosta ja yön aikana akku latautuu täyteen vierasvenesataman tavallisesta pistokkeesta lataamalla, yrittäjä Pasi Virnes kertoo.
Isompien veneiden ainoana voimanlähteenä toimiva sähkö kiinteine ajoakkuineen on Suomen vesillä vielä suhteellisen harvinaista.
– Aika pioneereja tässä ollaan, Pasi toteaa, ja toivottaa kaikki tervetulleiksi tutustumaan tilavaan keskihyttiveneeseen messuille.